Členové týmu
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D., je výzkumným pracovníkem v IRTIS na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Ve svém disertačním výzkumu se zabýval sociálními interakcemi dospívajících s lidmi, které znají pouze z internetu. Dále se také zajímá o online komunikaci a sebeodhalování na internetu, roli vnímaných rizik, open science a statistickou analýzu dat.
V IRTIS je Vojtěch zapojený především do projektu FUTURE. Významně se podílel na přípravě národního longitudinálního průzkumu o rizicích a přínosech ICT pro dospívající. S kolegy z IRTIS a se zahraničními výzkumníky také spolupracoval na výzkumech týkajících se digitálního rodičovství, sextingu nebo kybernetického nenávisti. Mimo výzkum Vojtěch pracuje jako asistent editora v impaktovaném časopisu Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
Během doktorského studia Vojtěch absolvoval několik letních škol (např. GESIS, Utrecht Summer School) zaměřených na design longitudinálních šetření, strukturní modelování (SEM) či analýzu longitudinálních dat (např. RI-CLPM). Dva semestry strávil na University of Haifa v Izraeli, kde spolupracoval s profesorem Gustavem Meschem na studii o osobních setkáních dospívajících s osobami, které poznali online.
Vojtěchův výzkum online sociálních interakcí dospívajících byl publikován v prestižních časopisech New Media & Society nebo Journal of Youth and Adolescence. Své výsledky prezentoval také na mezinárodních konferencích European Communication Research and Education Association (ECREA) či European Association for Research on Adolescence (EARA). Za své akademické úspěchy získal v roce 2023 Cenu rektora MU pro vynikající studenty doktorských studijních programů MU.
OCENĚNÍ
- 2023 - Cena rektora Masarykovy univerzity za vynikající výsledky doktorského studia
Masarykova Univerzita - 2018 - Cena Inocence Arnošta Bláhy
Fakulta sociálních studií Masarykovy Univerzity
Cena za mimořádnou bakalářskou práci
Časopisecké články
2024
-
Lebedíková, M., Araujo, R., Mýlek, V., Šmahel, D., & Dědková, L. (2024). The reciprocal relationship between consensual sexting and peer support among adolescents: A three-wave longitudinal study. Computers in Human Behavior, 152, 108048. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.108048 https://osf.io/4pdyh/
2023
- Bedrošová, M., Mylek, V., Dedkova, L., & Velicu, A. (2023). Who is searching for cyberhate? Adolescents’ characteristics associated with intentional or unintentional exposure to cyberhate. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 26(7), 462–471. https://doi.org/10.1089/cyber.2022.0201 https://osf.io/3u8th/
- Dedkova, L., & Mýlek, V. (2023). Parental mediation of online interactions and its relation to adolescents’ contacts with new people online: The role of risk perception. Information, Communication & Society 26(16). https://doi.org/10.1080/1369118X.2022.2146985
- Geržičáková, M., Dedkova, L., & Mýlek, V. (2023). What do parents know about children’s risky online experiences? The role of parental mediation strategies. Computers in Human Behavior, 141, 107626. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107626
- Mýlek, V., Dedkova, L., & Mesch, G. S. (2023). Czech adolescents’ face-to-face meetings with people from the internet: The role of adolescents’ motives and expectations. Journal of Youth and Adolescence, 52(1), 15–28. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01697-z https://osf.io/ub5sn/
- Mýlek, V., Dedkova, L., & Schouten, A. P. (2023). Adolescents’ online communication and self-disclosure to online and offline acquaintances: Differential effects of social anxiety and depressed moods. Journal of Media Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000383 https://osf.io/b9kwy/
- Mýlek, V., Dedkova, L., & Smahel, D. (2023). Information sources about face-to-face meetings with people from the Internet: Gendered influence on adolescents’ risk perception and behavior. New Media & Society, 25(7), 1561–1579. https://doi.org/10.1177/14614448211014823
2022
- Lebedíková, M., Mýlek, V., Subrahmanyam, K., & Smahel, D. (2022). Exposure to sexually explicit materials and feelings after exposure among adolescents in nine European countries: The role of individual factors and social characteristics. Archives of Sexual Behavior. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10508-022-02401-9
2020
- Mýlek, V., Dedkova, L., & Machackova, H. (2020). Factors influencing interactions between adolescents and unknown people from the internet: Findings from five European countries. Children and Youth Services Review, 114. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105038
Kapitoly knih
2016
- Glaserová, K. & Mýlek, V. (2016). Work demands, workload. In M. Vaculík, J. Procházka, M. Leugnerová & M. Součková (Eds.), Encyklopedie psychologie práce (pp. 138-139). Brno: Masarykova Univerzita.
Reporty
2024
-
Šmahel, D., Lebedíková, M., Lacko, D., Kvardová, N., Mýlek, V., Tkaczyk, M., Švestková, A., Hrdina, M., Macháčková, H., & Dědková, L. (2024). Škodí dospívajícím technologie? Zjištění 11 studií o kauzálních
dopadech na wellbeing. Brno: Masarykova univerzita.
2023
- Mýlek, V., Dedkova, L., Šestauber, J., & Machackova, H. (2023). Osobní setkání dospívajících s lidmi, které potkali na internetu. Brno: Masarykova univerzita.
Konference
2023
-
Jaron Bedrosova, M., Mylek, V., & Dedkova, L. (2023). (Cyber)victimization among Czech youth: Comparing experiences of non-heterosexual and heterosexual adolescents. Presented at the 13th Conference of the Media Psychology Division (MediaPsych 2023), Belval, Luxembourg. Dostupné zde.
- Mylek, V., & Dedkova, L. (2023). Adolescents’ interactions with people from the internet and the quality of their offline friendships. Presented at the 13th Conference of the Media Psychology Division (MediaPsych 2023), Belval, Luxembourg. Dostupné zde.
2022
- Dědková, L., Mýlek, V., & Lebedíková, M. (2022, October 19-22). The impact of parental mediation on children’s online activities: Two-wave panel study. Presented at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark. Dostupné zde.
- Geržičáková, M., Dědková, L., & Mýlek, V. (2022, October 19-22). Does momma know best? Parental characteristics and their association to parents' knowledge about children's online risks [Poster presentation]. Presented at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark. Dostupné zde.
- Mýlek, V., & Dědková, L. (2022, October 19-22). Why, with whom, and what was the outcome? Face-to-face meetings between adolescents and people from the internet. Presented at the 9th European Communication Conference (ECREA), Aarhus, Denmark. Dostupné zde.
2021
- Dedkova, L. & Mylek, V. (2021, September). Parental mediation of online interactions and its association with adolescents' contacts with online strangers. Presented at 8th European Communication Conference (ECREA) 2021 (Online).
- Mýlek, V., & Dědková, L. (2021, September). How risky are meetings with online strangers? The role of information sources in adolescent’s risk perception. Presented at the 8th European Communication Conference (ECREA), online.
2020
- Mýlek, V., & Dědková, L. (2020, September). Who is upset after face-to-face meetings with online strangers? The role of individual characteristics among European adolescent. Presented at the European Association for Research on Adolescence (EARA) 2020 (Online) Conference - Adolescence in a rapidly changing world, Porto, Portugal.
2019
- Mýlek, V. & Dědková, L. (2019, October). Adolescents' Interactions with Online Strangers in the Context of Risk-Taking Behavior and Developmental Needs. Presented at the conference (Re-)Connecting Perspectives on Interpersonal Communication and Social Interaction (ICSI 2019), Tilburg, Netherlands.
2016
- Gabrhel, V., Gottfried, J., Ježek, S., Bernatová, K., Blažková, H., Farkasová, K., Farkašová, S., Chvojková, E., Janů, A., Knapová, L., Kratochvíl, T., Mýlek, V., Novák, O., Palíšek, P., Prachařová, K., Rečka, K., Rosická A. M., Rudecký, T., Šmejkalová, K., & Vašek, D. (2016). Replikovatelnost českého psychologického výzkumu. Presented at the konference Psychologické dny 2016.
Stať ve sborníku
2014
- Sedláková, J., Mýlek, V., Čapková, K. Procházka, J., Vaculík, M., & Ježek, S. (2014). Parental control of child as a predictor of academic procrastination. In M. Houška, I. Krejčí, & M. Flégl (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference on Efficiency and Responsibility in Education 2014 (pp. 694-702). Prague: Czech University of Life Sciences Prague.
Recenze knih
2024
- Lebedíková, M., Mýlek, V., Šmahel, D. & Tkaczyk, M. (2024). [Recenze knihy The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness, autor J. Haidt]. E-psychologie, 18(1), 64-68. https://doi.org/10.29364/epsy.498
Popularizace
2024
- Lebedíková, M., Mýlek, V., Šmahel, D., & Tkaczyk, M. (2024). The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness [recenze]. E-psycholog 1(18), 64-68. Dostupné zde. [Czech]
- Lebedíková, M., Tkaczyk, M., Mýlek. V. & Šmahel, D. Do smartphones really cause mental illness among adolescents? Ten problems with Jonathan Haidt’s book (2024, květen). Blog Parenting for a Digital Future. [blogpost] Dostupné zde. [English]
2023
- Dědková, L., & Mýlek, V. (2023, February 22). How effective are parenting strategies when it comes to meeting people online? [blogpost] Dostupné zde.
2022
Vyučované předměty
Jaro 2025 na Fakultě sociálních studií
Celá historie výuky
Vyučované předměty
Jaro 2025 na Fakultě sociálních studií
Podzim 2024 na Fakultě sociálních studií
Jaro 2024 na Fakultě sociálních studií
Jaro 2023 na Fakultě sociálních studií
Podzim 2022 na Fakultě sociálních studií
- Psychologie v běžném životě (PSYb1280)
Jaro 2022 na Fakultě sociálních studií
Podzim 2021 na Fakultě sociálních studií
Jaro 2021 na Fakultě sociálních studií
Podzim 2020 na Fakultě sociálních studií
Jaro 2020 na Fakultě sociálních studií
- Psychologie a internet (PSYb1740)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D.
E-mail: mylek@fss.muni.cz
ORCID: 0000-0003-3370-9705
Web of Science: Vojtěch Mýlek
ResearchGate: Vojtěch Mýlek
Google Scholar: Vojtěch Mýlek
Background: Psychologie
Oblasti výzkumného zájmu
- Interakce dospívajících s lidmi z internetu
- Online komunikace a sebeodhalování
- Používání ICT a wellbeing dospívajících
- Strukturní modelování
- Analýza longitudinálních dat