Interdisciplinární výzkum internetu a společnosti (IRTIS) je výzkumné pracoviště na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Naším cílem je pomocí sociálně-vědního výzkumu prohlubovat porozumění online fenoménům a obecně informačním a komunikačním technologiím (ICTs) - jak je lidé používají a jak ovlivňují naše životy. Využíváme k tomu expertízy z psychologie, mediálních studií, sociologie, informatiky i dalších oborů. Úzce spolupracujeme i s dalšími odborníky na MUNI i mnoha zahraničními týmy (např. na LSE, Leuven University, University of Vienna a další). Více o IRTIS najdete v sekci “O nás.”
Nedílnou součástí IRTIS jsou i doktorští studenti a studentky, kteří u nás pracují na výzkumu jako plnohodnotní členové a členky týmu. Aktivně se podílejí na přípravě a realizaci výzkumů, v kooperaci s mentory a dalšími kolegy píší a publikují odborné studie, účastní se mezinárodních konferencí, zapojují se do vědecké komunity a aktivně rozvíjí své dovednosti související s vědeckou kariérou.
Tento text jsme připravili pro ty z vás, kteří uvažují o přihlášce na doktorské studium a mají zájem o oblast používání ICTs. Představujeme zde, jak vypadá spolupráce s doktorandy a doktorandkami v IRTIS, co vám můžeme nabídnout a komu se ozvat, pokud byste se k nám jako studenti a studentky Ph.D. studia chtěli přidat.
Pro jaké obory mohou lidé z IRTIS sloužit jako školitelé a školitelky?
IRTIS propojuje sociálně-vědní perspektivu s informatikou. V současnosti mohou doktorské studenty a studentky vést David Šmahel, Hana Macháčková a Lenka Dědková.
David Šmahel
Hana Macháčková
Lenka Dědková
Informace o formálních stránkách studia:
Pro víc informací o Ph.D. studiu na FSS doporučujeme projít si skvělou příručku se spoustou užitečných tipů a FAQ na stránkách FSS, kde najdete i vše o formálních podmínkách studia a přihlášek: https://www.fss.muni.cz/pro-uchazece/doktorske-studium
Pro informace o Ph.D. studiu na FI: https://www.fi.muni.cz/admission/doctoral/index.html.cs
Se studujícími na FSS MUNI (psychologie a mediální studia) a FI MUNI je možné spolupráci navázat dříve – mohou napsat na téma související s ICTs závěrečnou diplomovou práci (v případě tematického překryvu je možné po domluvě pro DP využít existující data IRTIS) a spolupráci s námi si tím vyzkoušet.
Jak vypadá Ph.D. studium v IRTIS?
V IRTIS jsou juniorní výzkumníci a výzkumnice (Ph.D. studenti a studentky) stejně důležití jako jejich seniorní kolegové a kolegyně. Věříme, že systematická a dlouhodobá podpora a mentorství jsou pro ty, kteří teprve začínají svou vědeckou kariéru, velmi důležité. Proto společně usilujeme o vytváření přátelského a podpůrného prostředí, ve kterém se snažíme poskytnout našim začínajícím výzkumníkům a výzkumnicím příležitosti pro rozvoj jejich vědeckých dovedností. Doktorát chápeme (typicky) jako spolupráci v rozsahu plného úvazku. To zahrnuje zaměření práce na vlastní téma i podíl na další vědecko-výzkumné činnosti pracoviště. V tomto rozsahu je práce také finančně ohodnocena.
Co vás v Ph.D. studiu v IRTIS čeká a co vám můžeme nabídnout:
Systematický rozvoj vědeckých kompetencí vyžaduje čas a soustředěné úsilí. Proto nám v IRTIS dává smysl doktorát jako spolupráce v rozsahu plného úvazku. Pro Ph.D. studenty a studentky v IRTIS typicky kombinujeme doktorské stipendium s úvazky na výzkumných projektech ve formě hlavního pracovního poměru (případně DPP/DPČ). Finančně i pracovní zátěží tak naplňování práce na doktorátu a zapojení do další vědecko-výzkumné činnosti odpovídá plnému úvazku.
V současnosti se chystá výrazná změna ve financování doktorského studia (viz např. https://www.forum24.cz/langsadlova-chci-pridat-penize-doktorandum-navrh-by-mel-byt-na-vlade-co-nejdriv), výše konkrétního stipendia od roku 2025 je proto v tuto chvíli nejasná. V souhrnu obou zdrojů nicméně očekáváme pro začínající juniory základní finanční ohodnocení v rozmezí 32-35 000,- Kč měsíčně (možná i více v závislosti na změně zákona), která se v průběhu doktorátu s ohledem na výkon navyšuje.
Kromě základního platu máme v IRTIS také schéma odměn, které se odvíjí od zkušeností výzkumníka, podílu na výzkumných projektech a publikační i popularizační činnosti. Doktorští studenti a studentky jsou odměňováni stejně jako ostatní kolegové a kolegyně v IRTIS, tzn.:
- Půlroční odměny za dobře odvedenou práci (souhrnné odměny za práci v posledním půlroce, navázané na pravidelné půlroční evaluace)
- Průběžné odměny za specifické výkony nebo milníky, např. publikované odborné články, popularizace
- Hrazené zahraniční cesty, výjezdy na konference, vzdělávací aktivity
To umožňuje začínajícím pracovníkům a pracovnicím plně se soustředit na svou výzkumnou kariéru bez nutnosti shánět další finance prostřednictvím projektů a prací nesouvisející s doktorským studiem. Zároveň to však znamená, že tuto práci nelze dělat dlouhodobě distančně – od pracovníků a pracovnic očekáváme přítomnost na pracovišti (home office je možný, ale ne jako dominantní způsob práce). Podobně je velmi obtížné doktorát u nás kombinovat s prací jinde (např. s dalším 0.5 úvazkem v klinické praxi).
V IRTIS klademe velký důraz na to, aby se juniorní výzkumníci a výzkumnice naučili, jak se realizují výzkumy: od prvotního designu a preregistrace studie, přes výběr měřících instrumentů, pilotáž výzkumu a komunikaci s výzkumnou agenturou či participanty, sběr dat, jejich čištění, až po analýzu a psaní výsledků v podobě odborných studií, výzkumných reportů a popularizací. Juniorní výzkumníci u nás neplní roli pasivních pomocníků, ale aktivně se se svými mentory podílejí na všech fázích výzkumu.
Během doktorského studia výzkumníci a výzkumnice systematicky rozvíjejí svoje disertační téma. Naší snahou při výběru tématu je, aby dobře zapadalo do probíhajících a plánovaných projektů pracoviště, což začínajícím výzkumníkům a výzkumnicím poskytuje silné zázemí a podporu. V IRTIS máme zkušenosti s mnoha typy výzkumných designů a projektů, mezi nimiž nechybí projekty mezinárodního charakteru. V letech 2019-2023 jsme například řešili velký projekt Modeling the FUTURE: Understanding impact of technology on adolescents well-being. Jeho součástí bylo pět výzkumných balíčků, které pokrývaly vývoj a integraci teorií, průřezový i longitudinální výzkum, experimenty i inovativní typy sběru dat pomocí výzkumné aplikace. Jsme součástí sítě EU Kids Online a podílíme se také na mezinárodních projektech CO:RE – Children Online: Research and Evidence a ySKILLS – Youth Digital Skills. Díky tomu jsme v úzkém kontaktu se zahraničními špičkovými vědci (například Sonia Livingstone, Anke Görzig, Hajo Boomgarden, Giovanna Mascheroni, Kaveri Subrahmanyam, Sy-Miin Chow), kteří se s námi podílejí na publikacích a junioři tak mohou čerpat i z jejich expertízy a zkušeností.
Jedním z hlavních cílů doktorského studia je získat kompetence v oblasti komunikování vědy odborné veřejnosti formou publikování odborných studií. Naše juniorní výzkumníky a výzkumnice proto vedeme k psaní prvoautorských studií v angličtině a jejich publikování v kvalitních vědeckých časopisech. Víme, že realizovat a sepsat vlastní studii není snadné. Oporu proto poskytují mentoři z IRTIS i ze zahraničí, kteří na vzniku studie aktivně spolupracují, pomáhají osvojit si odborný styl a zorientovat se v publikačním procesu. Ten známe nejenom jako výzkumníci, ale i “z druhé strany”. Vydáváme odborný impaktovaný časopis Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. Začínajícím výzkumníkům a výzkumnicím tak předáváme zkušenosti i z pozice recenzentů a editorů a někteří z doktorských studentů a studentek se na fungování časopisu aktivně podílejí.
Naši doktorští studenti a studentky také prezentují na mezinárodních konferencích (podívejte se například na prezentace z velké konference ECREA v Dánsku). Účast na konferencích podporujeme finančně a zároveň pomáháme s volbou konference, psaním abstraktu či přípravou prezentace/posteru. IRTIS také spoluorganizuje mezinárodní interdisciplinární konferenci Cyberspace, která se pravidelně koná v Brně.
Důležitá je i komunikace výsledků širší veřejnosti. V IRTIS společně vytváříme výzkumné reporty a podporujeme naše členy v popularizačních aktivitách – od tiskových zpráv, výstupů v médiích, přes veřejné přednášky, až po popularizační články na IRTIS blogu (viz např. Proč se čeští adolescenti setkávají tváří v tvář s lidmi z internetu? nebo se podívejte na IRTIS v médiích).
Doktorandi a doktorandky v IRTIS aktivně rozvíjejí své dovednosti spojené s kariérou vědce. To zahrnuje v prvé řadě rozvoj statistických a metodologických dovedností prostřednictvím externích online kurzů, letních a zimních škol v zahraničí (typicky týdenní až dvoutýdenní blokové kurzy). Snažíme se o to, aby naši výzkumníci a výzkumnice měli možnost a prostředky účastnit se podobných vzdělávacích akcí pravidelně – alespoň jednoho několikadenního kurzu ročně.
Pořádáme také interní týmové semináře týkající se konkrétních metodologií i principů vědecké publikační praxe (např. práce s longitudinálními daty, aplikování principů open science) a sdílíme společně naše know-how. Zveme zajímavé hosty ze zahraničí, se kterými mohou IRTIS výzkumníci diskutovat svá konkrétní výzkumná témata i širší otázky týkající se fungování vědy. V posledních letech jsme přivítali například Sy-Miin Chow z PennState University, Soniu Livingstone z London School of Economics nebo Tobiase Dienlina z University of Vienna.
Podporujeme také rozvoj pedagogických kompetencí (viz níže) prostřednictvím kurzů CERPEKu a trénink prezentačních a komunikačních dovedností, ať už pomocí kurzů, mediálních školení nebo týmových tréninků před konferencemi.
Každý začínající výzkumník či výzkumnice mají jednoho, případně více seniorních mentorů (v případě Ph.D. studentů a studentek jde typicky o jejich školitele nebo školitelku), kteří s nimi sdílejí své zkušenosti, pomáhají jim stanovovat cíle a dosahovat jich a vytváří příležitosti pro další rozvoj jejich kariéry. Mentoři se se studenty a studentkami pravidelně setkávají, dávají jim systematickou zpětnou vazbu a aktivně s nimi spolupracují na jejich výzkumu a přizývají je k vlastním výzkumným aktivitám. V půlročních intervalech rovněž děláme celkové hodnocení spolupráce se zaměřením na identifikování slabých a silných stránek. Společně pak vytváříme postup dalšího rozvoje a případně upravujeme pracovní zátěž či náplň.
IRTIS je pracoviště s etablovanými spolupracemi s experty ze zahraničí, které neustále rozvíjíme a rozšiřujeme. Přímo v IRTIS zaměstnáváme zahraniční postdocy a naši zaměstnanci pravidelně vyjíždějí na výzkumné stáže a cesty do zahraničí. Neoddělitelnou součástí práce v IRTIS jsou cesty na zahraniční konference (např. ECREA, ICA, EARA) a projektové meetingy (např. setkání EU Kids Online network), které studentům plně hradíme od cestovného až po stravné. ka vycestuje na semestrální/roční studijní či výzkumnou stáž. Snažíme se tyto stáže s prací pro IRTIS co nejlépe skloubit a studentkám*studentům pomáháme vybrat si zajímavá a relevantní výzkumná pracoviště.
V IRTIS chápeme, jak náročná někdy může být vědecká kariéra, a proto společně otevíráme tato témata a pořádáme workshopy o work-life balance. V půlročních intervalech pak každý pracovník se svým mentorem absolvuje evaluaci, během které se stanovují cíle na dalších šest měsíců, reflektuje se atmosféra v práci a vytváří se bezpečné prostředí pro vyjádření nespokojenosti či nápadů na zlepšení. V IRTIS klademe důraz na prevenci jakýchkoliv forem nátlaku a netolerujeme uplatňování genderových, etnických a jiných stereotypů. Naopak si vážíme rozmanitosti našeho týmu a podporujeme kulturu vzájemného respektu a důstojnosti.
Naším cílem je, aby IRTIS byl kolegiální a týmové pracoviště, kde o sobě víme a vzájemně se podporujeme. Během roku pořádáme i společné neformální aktivity a setkávání, například návštěvy ZOO.
Součástí doktorského studia je i rozvoj pedagogických kompetencí. Ph.D. studenti a studentky se proto postupně zapojují do výuky, obvykle nejprve jako asistenti v předmětech, které učí seniorní členové IRTIS, a později také jako přednášející o tématech souvisejících s doktorským výzkumem. Součástí Ph.D. studia je také vedení, konzultování a oponování závěrečných prací bakalářských a magisterských studentů.
Ondřej Sotolář
doktorand na oboru Informatika, vedený Davidem Šmahelem
Nikol Kvardová
doktorandka na oboru Psychologie, vedená Hanou Macháčkovou
Jana Blahošová
doktorandka na oboru Mediální studia a žurnalistika, vedená Davidem Šmahelem
Doktorské studium v IRTIS je vhodné pro lidi, kteří mají:
- Zájem o výzkum témat souvisejících s používáním ICTs
- Chuť se neustále učit a rozvíjet své dovednosti
- Velmi dobrou angličtinu a ochotu se v ní dále rozvíjet
- Nadšení pro vědu a výzkum
- Zodpovědný a pečlivý přístup k práci
- Zdravou míru cílevědomosti, houževnatosti a odhodlání
Pro studium na FSS
- Absolvent*ka nebo studující magisterského studia psychologie, mediálních studií, sociologie, nebo jiného oboru s relevancí pro téma souvislosti používání ICTs
- Dobrá úroveň statistiky a metodologie a chuť se v těchto oblastech (především ve statistické analýze dat) dále rozvíjet
Pro studium na FI
- Absolvent*ka nebo studující magisterského studia informatiky
Zaujalo mě to, co teď?
Ozvěte se Davidovi, Hance nebo Lence (viz výše) podle toho, ke komu máte tematicky nejblíže. Rovnou prosím pošlete i svoje CV, kde detailně popíšete svoje schopnosti a zájmy relevantní k vybranému doktorskému studiu. Následně si s vámi domluvíme konzultaci, kde vše potřebné probereme osobně. Ozývat se můžete kdykoliv v průběhu roku. Po domluvě s budoucím školitelem je třeba podat oficiálně přihlášku do doktorského studia. Jak na to se dozvíte tady: https://www.fss.muni.cz/pro-uchazece/doktorske-studium.
Pokud vás zajímá cokoliv dalšího, neváhejte se ozvat komukoliv z našich doktorských studujících, kteří rádi zodpoví vaše dotazy.