Projekty
EU Kids Online (EUKO)
EU Kids Online (EUKO) je mezinárodní výzkumná síť. Jejím cílem je zlepšit povědomí o online příležitostech, rizicích a bezpečnosti evropských dětí. Používá různé metody a neustále poskytuje empirické důkazy o online zkušenostech dětí, mladých lidí a rodičů. To zahrnuje rozsáhlé komparativní průzkumy, jako je studie z roku 2020 v 19 evropských zemích (dostupná v angličtině zde), studie z roku 2010 ve 25 evropských zemích (dostupná v angličtině zde) a menší studie zaměřené na konkrétní otázky. Projekt zavedl podrobný teoretický rámec pro výzkum online zkušeností dětí a i nadále aktualizuje veřejnou databázi EU Kids Online. Síť koordinuje profesorka Elisabeth Staksrud, Ph.D., z Katedry médií a komunikace na Univerzitě v Oslu, Norsko. Další informace o projektu si můžete přečíst zde v angličtině zde
Projekt je financován programem Evropské komise Better Internet for Kids.
Mezinárodní výsledky z předchozích vln výzkumu lze nalézt zde: EUKO II, EUKO III a EUKO IV.
V češtině je dostupná zpráva EUKO IV v České republice: České děti a dospívající na internetu.
EU Kids Online V (EUKO V)
Na základě téměř dvaceti let zkušeností spouští EU Kids Online novou vlnu výzkumu – EU Kids Online V. Tato nejnovější fáze pokračuje v závazku sítě poskytovat vysoce kvalitní komparativní důkazy o online zkušenostech dětí, rizicích a příležitostech v Evropě i mimo ni.
V rámci svého dlouhodobého poslání projekt pravidelně aktualizuje svou veřejnou databázi, aby zajistil přístup k nejnovějším důkazům pro výzkumníky, tvůrce politik a jiné zainteresované strany. Kromě toho členové sítě spolupracují na tematických studiích zkoumajících naléhavé problémy, jako jsou umělá inteligence a dětství, strategie rodičovské mediace a digitální nerovnosti.
Tým IRTIS je zapojen mimo jiné do reprezentativního průzkumu mezi dětmi a dospívajícími, který síť EU Kids Online provádí v roce 2025 a jehož cílem je zachytit rychle se vyvíjející digitální krajinu. Průzkum naváže na předchozí vlny výzkumu a bude zkoumat zavedená témata jako jsou online bezpečnost, digitální dovednosti a životní pohoda. Ale nově doplní nová témata, jak jsou například zkušenosti s generativní umělou inteligencí. Tento komplexní přístup odráží rostoucí potřebu pochopit, jak děti používají nové technologie a jak tyto technologie ovlivňují jejich každodenní život.
Síť EU Kids Online také provede několik tematických studií. Například kvalitativní komparativní výzkum zkoumající zkušenosti dětí s generativní umělou inteligencí - RIGHTS.AI, který probíhá ve spolupráci s centrem Digital Futures for Children (DFC). Tento výzkum se zaměřuje na pochopení toho, jak děti ve věku 13-17 let používají nástroje generativní AI, jako jsou chatboty a generátory obrazů, a zkoumá důsledky pro jejich práva, soukromí, bezpečnost, kreativitu a vyjádření. Studie zahrnuje různé kontexty, včetně zemí jako Keňa, Brazílie, Indie a 16 evropských zemí v rámci sítě EU Kids Online. Cílem projektu je zachytit perspektivy dětí a informovat politiky a odborníky z praxe, kteří chrání práva dětí v rychle se vyvíjející digitální krajině.
Mezi další očekávané studie patří kvalitativní komparativní výzkum o demokratickém zapojení a právech dětí, studie zkoumající zkušenosti a vnímání rodičů ohledně digitálního života jejich dětí a výzkum o digitálních zkušenostech dětí se zdravotním postižením.
Pro více informací si také můžete prohlédnout novinky a publikace na anglických stránkách projektu.