Projekty

EU Kids Online (EUKO)

EU Kids Online (EUKO) je mezinárodní výzkumná síť. Jejím cílem je zlepšit povědomí o online příležitostech, rizicích a bezpečnosti evropských dětí. Používá různé metody a neustále poskytuje empirické důkazy o online zkušenostech dětí, mladých lidí a rodičů. To zahrnuje rozsáhlé komparativní průzkumy, jako je studie z roku 2020 v 19 evropských zemích (dostupná v angličtině zde), studie z roku 2010 ve 25 evropských zemích (dostupná v angličtině zde) a menší studie zaměřené na konkrétní otázky. Projekt zavedl podrobný teoretický rámec pro výzkum online zkušeností dětí a i nadále aktualizuje veřejnou databázi EU Kids Online. Síť koordinuje profesorka Elisabeth Staksrud, Ph.D., z Katedry médií a komunikace na Univerzitě v Oslu, Norsko. Další informace o projektu si můžete přečíst zde v angličtině zde

Projekt je financován programem Evropské komise Better Internet for Kids.

Mezinárodní výsledky z předchozích vln výzkumu lze nalézt zde: EUKO II, EUKO IIIEUKO IV.

V češtině je dostupná zpráva EUKO IV v České republice: České děti a dospívající na internetu.

EU Kids Online V (EUKO V)

Na základě téměř dvaceti let zkušeností spouští EU Kids Online novou vlnu výzkumu – EU Kids Online V. Tato nejnovější fáze pokračuje v závazku sítě poskytovat vysoce kvalitní komparativní důkazy o online zkušenostech dětí, rizicích a příležitostech v Evropě i mimo ni.

V rámci svého dlouhodobého poslání projekt pravidelně aktualizuje svou veřejnou databázi, aby zajistil přístup k nejnovějším důkazům pro výzkumníky, tvůrce politik a jiné zainteresované strany. Kromě toho členové sítě spolupracují na tematických studiích zkoumajících naléhavé problémy, jako jsou umělá inteligence a dětství, strategie rodičovské mediace a digitální nerovnosti.

Tým IRTIS je zapojen mimo jiné do reprezentativního průzkumu mezi dětmi a dospívajícími, který síť EU Kids Online provádí v roce 2025 a jehož cílem je zachytit rychle se vyvíjející digitální krajinu. Průzkum naváže na předchozí vlny výzkumu a bude zkoumat zavedená témata jako jsou online bezpečnost, digitální dovednosti a životní pohoda. Ale nově doplní nová témata, jak jsou například zkušenosti s generativní umělou inteligencí. Tento komplexní přístup odráží rostoucí potřebu pochopit, jak děti používají nové technologie a jak tyto technologie ovlivňují jejich každodenní život.

Síť EU Kids Online také provede několik tematických studií. Například kvalitativní komparativní výzkum zkoumající zkušenosti dětí s generativní umělou inteligencí - RIGHTS.AI, který probíhá ve spolupráci s centrem Digital Futures for Children (DFC). Tento výzkum se zaměřuje na pochopení toho, jak děti ve věku 13-17 let používají nástroje generativní AI, jako jsou chatboty a generátory obrazů, a zkoumá důsledky pro jejich práva, soukromí, bezpečnost, kreativitu a vyjádření. Studie zahrnuje různé kontexty, včetně zemí jako Keňa, Brazílie, Indie a 16 evropských zemí v rámci sítě EU Kids Online. Cílem projektu je zachytit perspektivy dětí a informovat politiky a odborníky z praxe, kteří chrání práva dětí v rychle se vyvíjející digitální krajině.

Mezi další očekávané studie patří kvalitativní komparativní výzkum o demokratickém zapojení a právech dětí, studie zkoumající zkušenosti a vnímání rodičů ohledně digitálního života jejich dětí a výzkum o digitálních zkušenostech dětí se zdravotním postižením.

Pro více informací si také můžete prohlédnout novinkypublikace na anglických stránkách projektu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info