Projekty

Co rodiče vědí o online sociálním životě svých dospívajících dětí: Souvislosti se strategiemi rodičovské mediace (PARKA)

O projektu

V projektu PARKA se zabýváme otázkou, jak rodičovské mediace (tj. výchovné strategie rodičů zaměřené na regulaci používání digitálních technologií dětmi a dospívajícími) souvisí s povědomím rodičů o tom, co jejich dospívající děti na internetu dělají.

Z výzkumu v oblasti rodinné psychologie totiž víme, že povědomí rodičů o tom, co děti ve volném čase dělají, je spojeno s pozitivním psychosociálním vývojem dětí a dospívajících. Velkou roli zde přitom hraje to, zda dospívající informace rodičům o svých životech sdělují samovolně z vlastní inciativy nebo zda naopak některé aspekty svých životů před rodiči tají a skrývají.

Poměrně málo toho ale zatím víme specificky o rodičovském povědomí o online životě dospívajících. Jak moc toho vlastně rodiče dospívajících vědí o tom, co jejich děti na internetu dělají a zažívají? Mohou svým vlastním výchovným přístupem svoje znalosti zlepšit nebo jsou některé výchovné strategie spojeny spíše se zatajováním informací o online aktivitách? Co dospívajícím brání ve svěřování se rodičům, pokud zažijí na internetu něco negativního? Které online aktivity a zkušenosti považují dospívající za soukromé, do kterých rodičům nic není? A vidí to rodiče podobně?

Právě na tyto otázky se v projektu PARKA zaměříme. Využijeme k tomu data z našeho předchozího projektu FUTURE a sesbíráme i data nová - na dvojicích rodičů a jejich dospívajících dětí ve věku 11-14 let. Specificky se budeme zajímat o sociální aktivity dospívajících - o to, jak využívají internet k interakcím s dalšími lidmi, což zahrnuje např. soukromou komunikaci s kamarády prostřednictvím Messengeru, ale i používání sociálních sítí a sdílení obsahů s širším publikem. Naším cílem je zjistit, které výchovné strategie spojené s regulací používání digitálních technologií podporují sdílení informací mezi dospívajícími a rodiči. Budeme se také snažit objasnit, proč je povědomí rodičů o některých online aktivitách jejich dětí nízké. Projekt tak přispěje k prohloubení našich znalostí o souvislostech rodičovských mediací a umožní formulovat konkrétní rady pro rodiče dětí v období raného dospívání.

Barbora Honusová, Lenka Dědková, Vojtěch Mýlek
Vygenerováno pomocí Microsoft Copilot

Trvání projektu: 2024 - 2026
Financování: Grantová agentura České republiky (GAČR)
Číslo projektu: GA24-10765S
Výzkumný tým: Lenka Dědková, Vojtěch Mýlek, Barbora Honusová

  • 2024

    • Analýzy stávajících dat
    • Příprava nového dotazníkového šetření
  • 2025

    • Preregistrace plánovaných studií
    • Sběr dat
    • Práce na analýzách a výzkumných článcích z nových dat
    • Prezentace na konferencích
  • 2026

    • Pokračování práce na analýze a článcích
    • Dva výzkumné reporty
    • Tisková zpráva
    • Prezentace na konferencích
Výstupy projektu

Začali jsme pracovat na plánovaných výstupech projektu. V prvním roce budeme pracovat na dvou studiích na základě existujících dat (z našeho předchozího projektu FUTURE). Ve druhém roce budeme sbírat nová data a začneme pracovat na jejich analýze a odborných článcích. Ve třetím roce bude naše práce na odborných článcích pokračovat, připravíme také dvě výzkumné zprávy a tiskovou zprávu. V průběhu projektu se budeme účastnit mezinárodních konferencí a naše výsledky prezentovat formou konferenčních prezentací. Ke každému publikovanému výzkumnému článku plánujeme napsat popularizační blogový příspěvek.

Tuto stránku budeme průběžně aktualizovat o hotové výstupy.

  • Forbes

    Lenka Dědková jednou z top vědkyní Česka 2025

    Lenka Dědková byla časopisem Forbes zařazena mezi nejlepší české vědkyně. Přečtěte si její profil, rozhovor o jejím výzkumu, či článek, ve kterém s spolu s dalšími vědkyněmi popisují největší "brzdy" české vědy.

    Top vědkyně česka 2025 profil lenky dědkové rozhovor s lenkou dědkovou článek o "brzdách" české vědy

  • Rozhovor pro Deník N

    Zabavit mobil znamená sebrat i kamaráda. Psycholožka vysvětluje, jak rozumět online světu dospívajících a v čem rodiče chybují

    „Když dítě na telefonu prosedí hodinu a má i širší zájmy, nemusí to být vůbec problém,“ říká mediální psycholožka Lenka Dědková, která zkoumá vztah dětí, dospívajících a rodičů v souvislosti s online světem. V rozhovoru vysvětluje, v čem jsou rozdíly mezi chováním dívek a chlapců, kdy a jak by měl rodič limitovat dítěti čas na mobilu nebo jaké rodičovské strategie mohou pomoci v komunikaci o sociálních sítích. Fungují zákazy, screentime nebo kontrola účtů? A jak poznat, zda se dospívajícímu neděje na sociálních sítích něco zlého?

    Celý rozhovor

  • Jeden Svět 2025

    V březnu 2025 se Barbora Lisztwan Honusová a Vojtěch Mýlek zapojili do diskusí se studenty i veřejností v rámci festivalu dokumentárních filmů Jeden svět. Barbora Lisztwan Honusová debatovala se studenty v Brně po projekci filmu Sextortion, zatímco Vojtěch Mýlek diskutoval s veřejností v Uherském Hradišti k filmu Necítím nic (Can’t Feel Nothing). Obě setkání otevřela témata online bezpečí, digitálního světa a dopadů technologií na život mladých lidí.

  • Týden pro digitální Česko

    Lenka Dědková, hlavní řešitelka projektu PARKA, vystoupila v Ostravě v rámci Týdne pro digitální Česko. Ve svém příspěvku se věnovala výchově dětí a dospívajících v digitálním světě – komunikaci o technologiích, jejich vlivu na well-being a kritickému čtení mediálních zpráv. Představila také první výstupy z projektu PARKA, zaměřené na to, co brání adolescentům sdílet s rodiči nepříjemné zkušenosti z online prostředí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info