Dokument V síti
V posledních týdnech je v mnoha médiích odkazováno na dokument V síti Víta Klusáka a Barbory Chalupové, který má premiéru 27.2.2020.
Přestože snímek ještě nevyšel (a ani autoři článku jej zatím neviděli), v médiích vyvolává mnoho ohlasů, především ve formě obav o bezpečnost dětí na internetu. Ve veřejné diskuzi se však objevují nebezpečné stereotypy, díky kterým může tato jinak podnětná diskuze vést k negativním důsledkům.
Proto se v následující konverzaci k tématu vyjadřují autoři článku Hana Macháčková, David Šmahel a Vojtěch Mýlek. Následující vyjádření se tedy týkají především mediálních debat a článků, které v médiích o snímku vychází.
Prof. David Šmahel
V kontextu uvedených zjištění se domnívám, že dokument V síti vyvolává neuměřenou mediální paniku, a především má kromě některých pozitivních dopadů i hodně negativních dopadů na prevenci v této oblasti. Proč tomu tak je? Dochází k posilování stereotypu o „sexuálním predátorovi“, kterým je typicky starší muž, který útočí na nezletilou dívku. Tak tomu ale v drtivé většině případů není. Jak vidíme výše, děti a dospívající se především setkávají se stejně starými lidmi anebo s o něco staršími lidmi. Od těchto ale potenciálně hrozí také nebezpečí – děti a dospívající by se měli učit být opatrní v mnoha různých situacích, včetně setkání s vrstevníky. Posilování uvedeného stereotypu je tudíž vlastně škodlivé, protože děti považují za „predátory“ spíše starší muže, zatímco vrstevníci či o něco starší dospívající se pro ně stávají „kamarády“.
Doc. Hana Macháčková
Ano, toto se bohužel stává. Tím ale rozhodně nemyslíme, že je tedy nutno se bát všech na internetu. Musíme se zbavit se starých škatulek, které rámují rizika černobíle, a bavit se s dětmi a dospívajícími celkově o tom, jak se starat o své bezpečí při kontaktu se všemi cizími lidmi – ať už jsou mladí či staří, sympatičtí nebo ne. Celkově je nutno přistupovat k celé problematice nezkresleně. Pokud se chceme s dětmi a dospívajícími bavit o tom, jak se bezpečně chovat na internetu, je nutno vzít v úvahu i to, co jim to přináší a co je k tomu motivuje. Pokud bychom toto ignorovali, riskujeme, že nás děti a dospívající nevyslyší jednoduše proto, že plně nechápeme, o čem vlastně komunikace s ostatními na internetu je – v dobrém i ve zlém. Současně bychom si samozřejmě měli dát pozor na to, aby přehnané obavy nevyústily v to, že děti přijdou o výhody, které internet přináší –možnost navazovat nové kontakty, bavit se s novými lidmi, tedy to, co běžně dělají i v offline prostředí.
Prof. David Šmahel
Ve výsledku bohužel může dojít právě k tomu, že mnozí rodiče propuknou panice a zavedou na používání internetu dětmi a dospívajícími restriktivní opatření. Výzkum však dlouhodobě ukazuje, že restriktivní opatření nejsou účinná a většinou neomezují ani expozici různým rizikům. Restrikce naopak omezují rozvoj digitálních dovedností, které děti a dospívající budou ve svém dalším životě potřebovat. Rád bych tedy apeloval na rodiče, aby se místo restriktivních opatření spíše bavili s dětmi o tom, co dělají na internetu, aby povzbuzovali pozitivní používání internetu a aby učili děti, jak používat internet bezpečně.“
Mgr. Vojtěch Mýlek
Chtěl bych také dodat, že my jsme se v článku více zaměřili na osobní setkání mimo internet. Pokud se chceme vztáhnout k dokumentu, ten, zdá se, z velké míry pojednává o online kontaktu – zejména o tom rizikovém. Náš výzkum přímo nezachycoval, nakolik se děti s něčím nutně rizikovým při online kontaktu s neznámými lidmi setkávají. Ale ptali jsme se například na to, jestli po dospívajících někdo přes internet chtěl nějaké intimní informace nebo materiály, když je sami nechtěli sdílet. A ukázalo se, že asi čtvrtina dospívajících ve věku 12-16 let, především ale těch starších, s tím zkušenost mají. Naštěstí se to v drtivé většině případů neděje často. Ovšem pozor – tady už se nebavíme jen o neznámých lidech. A můžeme předpokládat, že hodně z těchto situací nastává mezi vrstevníky, kteří se navzájem znají.
Doc. Hana Macháčková
A tady se vracíme k tomu, proč celá panika může mít negativní dopady. Teď se hodně pozornosti věnuje komunikaci s neznámými lidmi, se kterou se lze relativně jednoduše vypořádat – konverzaci ukončit, zavřít, zablokovat, nabídky nepřijímat. Ještě jednou ale zopakuji, že s dětmi a dospívajícími se musíme celkově bavit o tom, jak se bezpečně chovat na internetu, a vzít v úvahu, že nejčastěji komunikují s vrstevníky, kde také může dojít k nějaké újmě, pokud se nechovají bezpečně. Současně ale také musíme respektovat, že podobná komunikace k dospívání často patří, a prostý zákaz ji nevyřeší.