Projekty

Vliv multitaskingu médií na prosociální a antisociální chování online (MULTIPLE)

Digitální zařízení a přenosné mediální platformy se staly nedílnou součástí života lidí, což způsobilo nárůst online aktivit a sklon k souběžnému využívání různých médií (tzv. mediální multitasking, MMT). Rozsáhlý výzkum naznačuje, že MMT způsobuje kognitivní zátěž a emoční vypětí a ovlivňuje schopnosti jedince zpracovávat informace, což pravděpodobně ovlivňuje jeho online sociální chování (prosociální i antisociální). Projekt MULTIPLE zkoumá, jak může více dimenzí (hierarchie úkolů, emocionální náplň úkolu a časový tlak) činností MMT ovlivnit zapojení dospívajících do online (pro- a anti-) sociálního chování. Konkrétní výzkumné cíle projektu jsou následující:

  1. Zjistit, jak změny v hierarchii úkolů (věnování pozornosti jednomu úkolu před jiným úkolem vs. stejná pozornost všem úkolům) v kombinaci s emocionální náplní (pozitivní vs. negativní) úkolů ovlivňují zapojení jednotlivců do prosociálního a antisociálního  chování (konkrétně online agrese).
  2. Zjistit, zda zahrnutí časového tlaku (vysoký vs. nízký) v interakci hierarchie úkolů a emocionální náplně úkolů ovlivňuje zapojení jednotlivců do online sociálního chování.
  3. Identifikovat mechanismy (tj. mediátory, např. frustrace, kognitivní zátěž) a moderátory (např. tendence vyjadřovat se online, impulzivita) pro pochopení uvedeného vztahu.

V neposlední řadě budou empirické studie prováděny s využitím metodologických inovací, které umožňují integrovat pohyb očí (eye-tracking), počítačové experimenty a dotazníková data pro komplexní prozkoumání daného procesu chování.

Projekt MULTIPLE přispívá k vědecké literatuře tím, že 1. zohledňuje vícerozměrnou složku MMT a důsledně analyzuje její vliv na online sociální chování pomocí kontrolovaných experimentů, eye trackingu a dotazníkových metod. 2. Určuje kauzální procesy a moderující faktory vysvětlující navržený model.

V rámci projektu bude vytvořen mezioborový teoretický rámec (informační a komunikační teorie, kognitivní a mediální teorie). Zjištění rovněž přispějí k veřejné diskusi o výhodách a nevýhodách MMT. Projekt pomůže vytvořit pokyny pro zlepšení pracovního prostředí v několika organizacích, které se spoléhají na MMT (např. call centra). Dále mohou ověřené modely vést uživatele k výběru takových kombinací MMT, které mají nejmenší kognitivní a emocionální dopady. To vede k rovnováze mezi pracovním a online chováním a zlepšuje životní pohodu (well-being).

Vygenerováno pomocí Microsoft Copilot

Trvání projektu: 2024 - 2025
Financování: European Research Executive Agency (REA) – under call Horizon Europe: Marie Skłodowska-Curie Action Fellowship
Číslo projektu: 101109073


Výzkumný tým: Shanu Shukla, Hana Machackova

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info