Zahajovací konference Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik
Včera v Univerzitním kině Scala rektor Masarykovy Univerzity Martin Bareš slavnostně zahájil práci Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI), na kterém se mnozí naši členové podílejí.
Především společensky závažná témata bude řešit Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI). Sdružuje 150 vědců ze tří klíčových českých vědeckých institucí. Zřízení institutu podle náměstka ministryně pro vědu, výzkum a inovace Štěpána Jurajdy povede ke zvýšení vědeckého výkonu českých společenských věd v mezinárodním srovnání. Institut sdružuje vědce Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Zabývat se bude devíti oblastmi, financován je z Národního plánu obnovy.
Vědecká konsorcia dosud v České republice fungovala hlavně na bázi přírodních věd, ve společenských vědách jde o novinku. Lídrem konsorcia je Masarykova univerzita. Podle jejího rektora Martina Bareše je SYRI jedním z nejdůležitějších pilířů současnosti. „Covid, energetická krize, inflace a válka na Ukrajině mají už třetím rokem v řadě vliv na životy každého z nás. Krize vždy představují zátěž, přináší stres a obavy a mají schopnost dokonce ovlivňovat celou společnost. Právě v takových chvílích je věda optimálním nástrojem, který může přispívat k nalezení odpovědí na otázky, přinášet poznatky a nabízet řešení, jak předcházet negativním důsledkům v době velkých krizí. Věda zásadním způsobem přispívá k lepší odolnosti společnosti. I proto jsme rádi, že byl umožněn vznik tohoto Národního institutu a že Masarykova univerzita a její odborníci hrají v jeho fungování naprosto zásadní roli,“ uvedl Bareš.
Zdroj: tisková zpráva SYRI, fotografie: David Šmahel
Více článků
-
Na letošní 11. únor připadá Safer Internet Day s podtitulem Společně za lepší internet. Při této příležitosti vědci z Interdisciplinárního týmu pro výzkum internetu a společnosti (IRTIS) pracující v rámci projektu Digiwell představili výsledky 15 studií, které zkoumají kauzální vliv používání digitálních technologií na wellbeing (životní pohodu) dospívajících.
-
Týden pro wellbeing ve škole 2025
První únorový týden roku 2025 nabídl nejrůznější semináře a webináře, přednášky či workshopy zaměřené na problematiku wellbeingu ve školách – to vše jako součást druhého ročníku Týdne pro wellbeing ve škole. Akce, do níž se zapojilo na 117 organizací a institucí, ukazuje, jak důležitou roli hraje wellbeing v procesu vzdělávání.