CYBERSPACE 2024

Další ročník mezinárodní konference CYBERSPACE, který se konal ve dnech 29. a 30. 11. 2024 v Brně, opět přinesl nová zjištění v oblasti výzkumu právních a sociálních aspektů kyberprostoru. S keynote přednáškou letos vystoupila docentka Laura Vandenbosch z univerzity KU Leuven v Belgii. Děkujeme nejen jí za skvělou přednášku, ale také všem ostatním přednášejícím a rovněž organizátorům konference, bez nichž bychom si nemohli nabízené workshopy a meetingy užít v tak příjemné atmosféře! Níže představujeme podrobněji výzkum docentky Vandenbosch, jejíž účast na konferenci proběhla pod záštitou projektu DigiWELL.

12. 12. 2024

Bez popisku
Bez popisku

Laura Vandenbosch působí jako docentka na univerzitě KU Leuven v belgické Lovani. Ve výzkumu se zabývá především vztahem mezi médii a well-beingem a její vědecký zájem zahrnuje také vývojovou psychologii, sexuologii, body image, sociální vztahy a teorii komunikace. Výsledky své práce publikuje v mezinárodních periodikách a patří mezi přední výzkumnice v rámci světové vědecké obce. Aktuálně se podílí na mnoha projektech, které mapují roli sociálních vztahů, kulturního pozadí, mediální gramotnosti a dalšího.

Bez popisku

Příspěvek s názvem Filtered Realities: Changing bodies in the era of Likes, který Laura Vandenbosch prezentovala posluchačům na konferenci Cyberspace, se věnuje nejnovějším poznatkům vztahujícím se k proměnám zdravého vnímaní vlastního těla v "éře lajků". Na rozdíl od starších výzkumů, jež se soustředily zejména na souvislost mezi časem stráveným na sociálních sítích a tzv. body image uživatelů, představuje docentka Vandenbosch aspekty tohoto vztahu na detailnějším pochopení několika současných trendů: a) rozdíly mezi krátkodobými a dlouhodobými účinky sociálních médií; b) proměňující se dynamika rozdílných platforem sociálních médií; c) jedinečná role aktivit uživatelů, jako je lajkování a komentování, ve vnímání vlastního těla; d) odlišnost reakcí uživatelů na obsah zaměřený na vzhled; e) různorodý účinek obsahu sociálních médií, jež má potenciál body image zlepšit: fitspirace, disclaimer labels, body positivity. V "éře lajků" jsou kvůli algoritmům na sociálních sítích mladí uživatelé vystavováni značnému množství obsahů zobrazujících idealizovaný a nerealistický vzhled, a tím i zvýšenému tlaku na jejich vlastní vzhled. Díky výzkumu docentky Vandenbosch však můžeme lépe porozumět aktuálním trendům a tak pomoci mladým uživatelům, jejich rodičům i pedagogům s tímto tlakem bojovat.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info