Projekt ySKILLS je u konce. Naši kolegové vystoupili na závěrečné konferenci v Leuvenu
Ve dnech 29. listopadu až 1. prosince se v belgické Lovani konalo zasedání konsorcia ySKILLS a následná závěrečná konference. Jednalo se o vyvrcholení čtyřletého projektu Evropské unie Horizon 2020 Youth Skills (ySKILLS), který byl zaměřen na digitální dovednosti dětí a dospívajících. Setkání se zúčastnili i naši kolegové, David Šmahel, Marie Jaroň Bedrošová, Natálie Terčová, Michal Mužík a Hana Macháčková, kteří na projektu v průběhu let pracovali.
4. 12. 2023
Natálie Terčová
David Šmahel na konferenci „Are children skilled enough for the digital world?“ představil nový ySKILLS model, v němž digitální gramotnost mediuje mezi tzv. předpoklady a důsledky, přičemž jádrem je širší koncept digitální gramotnosti, nikoliv pouhé digitální dovednosti. Více o novém modelu si můžete přečíst v reportu „Theoretical Integration of ySKILLS: Towards a New Model of Digital Literacy.“
Hana Macháčková odprezentovala po boku Natalie Waechter příspěvek „Digital skills, ySKILLS research findings, trends over three years.“ Ten se zaměřoval na hlavní závěry z longitudinální studie uskutečněné v šesti evropských zemích. Tato zjištění shrnuje také „Report on the three-wave survey in six European countries,“ jehož dvě ústřední tematické oblasti se věnují a) rozvoji digitálních dovedností mládeže a b) roli digitálních dovedností v online zkušenostech a well-beingu mládeže.
Jak se projekt blíží ke konci, celý tým ySKILLS se aktivně zapojuje do procesu přípravy publikací z rozsáhlých dat shromážděných během projektu. Tyto připravované publikace jsou schopny významně přispět k akademickému diskurzu o digitální gramotnosti, dovednostech mládeže a vyvíjejícímu se prostředí digitálního světa. Kolegové si rovněž kladou za cíl popularizovat výsledky výzkumu mezi tvůrci politik a širokou veřejností. Sledujte webové stránky IRTIS i ySKILLS pro nejnovější výstupy!
Evropský Youth Skills projekt (ySKILLS) reaguje na to, že postupná digitalizace mění společnost a vyžaduje specifickou sadu nových digitálních dovedností, které v současné době mnoho dětí a dospívajících neovládá. To může negativně ovlivnit jejich vzdělávací, informační a sociální začlenění a celkovou životní pohodu (well-being). ySKILLS také reaguje na to, že v současné době chybí longitudinální a robustní výzkum digitálních dovedností u dětí a dospívajících v kontextu jejich používání ICT a současně chybí poznatky o jejich dopadu na národní a evropské úrovni.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research & Innovation programme under Grant Agreement no. 870612.